Veckan som gått

2009-03-08 @ 05:31:42 • Kommentarer (3)PermalinkAllmäntTrackbacks ()

En vecka har gått sen jag skrev sist, men det känns som en månad!

Denna vecka började jag jobba, jag börjar 9.00 och slutar 18.30 vilket är ganska långa dagar så jag har varit rätt trött på kvällarna när jag slutat. På måndagen var det meningen att barnens gamla nanny miss Sylvia skulle komma eftersom jag inte visste några rutiner eller så ännu. Hon kom dock aldrig eftersom hon var tvungen försöka fixa så att hennes nya fosterbarn kunde börja i skolan. Jag hade smått panik hela denna dagen eftersom jag var "ensam" med barnen (min värdpappa jobbar hemifrån så jag är nästan aldrig helt ensam med barnen). Men jag tog mig genom den i alla fall.

Resten av veckans dagar har Sylvia varit med mig här. Sylvia är en pigg och pratglad dam från Jamaica. Vi har funnit varandra totalt under denna vecka. I början pratade hon inte så mycket med mig, men när vi väl började var det svårt att sluta. Hon är urskön! När minsta barnet har nappat har vi suttit i fönstret och läst tidningar och pratat om allt och inget. Kvinnan har humor! Haha, hon var så sjukt nervös när jag skulle köra minsta barnet till Fun fit. "Sooofia, what are you dooooing?" And I was like "Sylvia, jag har kontroll över situationen". Och sen garvade vi massa tillsammans. Hon har berättat allt om sin 28-årige son och sina fosterbarn och grejer. Hon har till och med sagt att hon ska bjuda hem mig på middag någon dag och att vi kan möta upp med barnen i parken någon dag. Vi har även pratat massa shopping, hon är shopaholic precis som jag är (ibland). Hon frågade mig om jag hade hört om "always 21 or something" and I was like "FOREVER 21?!!" Hon ville ta mig dit, för det finns ett nära hennes hem. Ibland åker hon på bussturer till New York som hennes kyrka anordnar när de åker dit och shoppar. Hon sa att jag kunde följa med henne på det. Haha, hon är så gullig!

I onsdags var jag och fikade på Starbucks i Bethesda med två andra au pair-tjejer, Emelie och Lova :) Det var trevligt. Vanilla latte lär det blir fler av för min del. Supergod.

I torsdags. körde jag bil för första gången själv i USA! Min värdpappa var med från början, vi åkte och hämtade stora tjejen från skolan och sen åkte vi till Chevy Chase (tror jag det var) där jag lämnade av honom för han och värdmamman skulle ut och äta. GPS är en underbar uppfinning! Hade ingen som helst aning om var jag var, men jag följde bara the gps lady's instruktioner och snart var vi hemma! Den kvällen tog jag bilen till Bethesda för att möta upp med ännu en svensk au pair-tjej, Jenny. Vi åt på Subway och pratde och så.

Igår (fredag) kom värmen !! Det var typ 18-20 grader  och sol vilket var helt underbart! Jag var på ett mall med lilla killen (jag vet, jag är dum som är inomhus när det är så fint ute) och när jag sitter där och kollar på när han leker knackar någon mig på axeln. Det visade sig vara en tjej från Colombia som också bor i Cabin John (vi var the orienation tillsammans). Vi bor bara några gator ifrån varandra så vi bestämde att vi skulle hitta på något någon dag snart. Denna dag tog värdmamman, barnen och jag en promenad runt the Potomac River som finna en liten bit nedanför vårt hus. Det var fint med massa folk som joggade och promenerade. På kvällen hade jag huvudvärk så jag tog det lugnt, åt pizza och drack lite vin med värdfamiljen och min värdmammas tvillingsyster som var här på besök.

Idag åkte jag, värdmamman och barnen till Georgetown där vi åt frukost på ett mysigt ställe (min familj är tydligen stammisar där). Vi satt på uteserveringen och man behövde inte ens någon jacka fast det var på morgonen liksom. Det ni! Efter frukosten tog värdmamman med barnen och handlade några gejer och jag gick själv runt bland alla affärer. Köpte dock ingenting, vilket är en verklig bedrift för att vara mig. Efter några timmar mötte jag upp med de andra och vi åkte till Vita Huset där vi promenerade runt och jag fotade. Vid frukosten såg vi förresten tre helikoptrar och min värdmamma sa att det förmodligen var Obama som satt i någon av dem eftersom annars ser man aldrig tre ihop sådär. Coolt tyckte jag.

VI åt lunch på Mcdonalds på Cabin John mall där det uppstod ett otroligt sammanträffande. Jag stod som bäst och lassade på ketchup på brickan när jag hör: "Sooofiii?" Jag vänder mig om och där står Graciana, en av de två argentinska tjejerna som vi hänge med i New York. Hennes värdfamilj bor i Philadelfia så det blev liksom error i mitt huvud där. Men hennes värdmamma är uppvuxen i Cabin John så de var här och besökte några släktingar över helgen. Ett himla sammanträffande! Vi var båda jätteglada över att ses igen och bestämde att vi skulle hitta på något samma kväll (ja , ikväll då).

Jag och min värdmamma var även på Ikea idag för att köpa några grejer till mitt rum. Det var precis som hemma! Ganska coolt att de typiska namnen på Ikea-grejer står på svenska även här. Vi köpte även en del svensk mat: svensk limpa, knäckebröd, köttbullar, gravad lax, gräddsås och en massa andra grejer. Har varit här i två veckor och börjar redan sakna min svenska mat. Ska vi gott med knäckebröd igen, vilket jag äter varje dag hemma i Sverige annars.

När vi kom hem kastade jag i lite grejer i min väska och så skjutsade min värdpappa mig till metrostationen, som ligger ungefär 10 minuter härifrån. Jag tog mig till Washington D.C där jag träffade Graciana! Vi hade lite problem med att finna varandra eftersom metrostationen är så stor, men efter många om och men och med H&M som riktmärke hittade vi varandra. Vi käkade middag på ett mexikanskt hak och pratade massa. Det är verkligen varmt här nu, man behöver inte ens jacka på kvällen. Efersom hennes värdfamiljs släktingar bor i Cabin John fick jag skjuts "hem" med henne och hennes värdmamma senare. Great. Det ska även hämta upp mig här i morgon vid 11 så ska vi göra Washington D.C i morgon med innan de åker tillbaka till Philadelfia på kvällen :( Det sista de sa innan jag gick in var: "Soofi, tänk på att vi är från Argentina så 11 kanske inte betyder prick 11" (värdfamiljen är också därifrån). Haha, det är helt okej med mig. Alla som känner mig vet väl att att jag är lite hrrm tidsoptimistisk.

Idag anlände även ett paket till huset innehållandes min älskade, älskade paddelborste! Tack världens bästa mamma! I paketet hittade jag även Sofis mode och en påse Djungelvrål. Underbart!

Sådärja, nu har jag skrivit ännu ett lååångt blogginlägg.

Hoppas allt är bra med er där hemma! Tack för alla kommentarer, det betyder jättemycket så fortsätt med dem!

Love

Kommentarer

Postat av: Mamma

Wao!!!! Obama.....

2009-03-08 @ 07:37:26

Postat av: Anonym

Shit :D vad underbart det låter med värmen att kunna sitta utan jacka så! det hade inte jag fattat att det var så varmt, verkar skifta fort ju!

vilka roliga grejer du har gjort! det är ju jättebra som sagt att du umgås med mycket folk i din egen ålder :D jättekul! pusspusspuss

2009-03-08 @ 11:26:57

Postat av: Emma

av mig alltså ;)

(glömmer alltid skriva mitt namn)

2009-03-08 @ 11:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback